דיאטה לגברים, האם למגדר יש משמעות?

אין ספק כי בעשורים האחרונים ההתייחסות לתחום המגדרי ובפרט להבדלים בין גברים ונשים עבר שינוי דרמטי, שעיקרו נסיון להעניק התייחסות שווה לכלל המגדרים. עם זאת גם בראשית המאה ה-21  ברור לכל כי השוני הביולוגי בין גברים ונשים הוא עובדה קיימת ובעלת השפעות בתחומים שונים. אחד התחומים בהם מתקיים שוני כזה הוא תחום התזונה וביתר פירוט- היכולת להגיע למשקל יעד רצוי והשמירה על משקל זה לאורך זמן.

ההיבט החברתי

אל מול היתרון הביולוגי ממנו נהנים גברים יש לשקול היבט משמעותי לא פחות בו יתכן ומתקיים שוני מגדרי בין גברים ונשים- היחס החברתי. מבלי לצלול כרגע לעומקם של ההיבטים השיפוטיים והביקורתיים לתופעה, אפשר לומר במידה רבה של ודאות כי בתרבות המערבית קיים יחס מקבל יותר וסלחני יותר לגברים המתמודדים עם עודף משקל, זאת לעומת החינוך מגיל צעיר לו זוכות נשים המפנה את תשומת ליבן למשקלן ולמשמעות של משקל זה על האופן בו החברה מתייחסת אליהן. בהתחשב בשוני זה ובאופן טבעי ניתן להבין מדוע הלחץ המופעל על גברים לשנות את הרגלי התזונה שלהם לצורך ירידה במשקל, קטן יותר מן הלחץ המופעל על נשים.

צילום:freepik

מה הן ההשלכות של היבט חברתי זה? ובכן דרך פעולה אפשרית ומומלצת לגברים המבקשים להתמודד עם תופעה של משקל עודף היא היעזרות בגורמים מקצועיים ובמסגרות תמיכה קבוצתיות או אחרות, אשר יוכלו לספק להם את המוטיבציה הנוספת לניהול דיאטה ושמירה על אורח חיים בריא, זאת כתוספת משלימה ללחץ החברתי הפחות יותר המופעל עליהם.

בשוק הישראלי פועלים כיום מספר גורמי מקצוע מבוססים בתחום הדיאטות המספקים שירותי תמיכה וסיוע לגברים ונשים כאחד. אחד מאותם גורמים היא חברת מרזי מורית. מידע נוסף אודות פעולת החברת ניתן למצוא באתר הרשמי אותו היא מפעילה. מעבר לאתר > הקליקו כאן.

היתרון הביולוגי

מספר רב של מחקרים בתחום התזונה והדיאטות מעלה כי גברים נהנים מיתרון ברור (באופן ממוצע הכולל גם חריגים ושונות כמובן) ביצירת מסת שריר וירידה במשקל. כלומר בהינתן תנאים שווים הגוף הגברי מייצר מסת שריר בצורה מהירה וקלה יותר מן הגוף הנשי.  עם זאת ויעידו הגברים הרבים המתמודדים עם עודף משקל, גם לנוכח היתרון הביולוגי הטבעי, הגעה למשקל יעד בריא ושמירה עליו לאורך זה אינה עניין קל ופשוט וגם עבור גברים נדרש אימוץ של הרגלי תזונה בריאים ותיחזוק הרגלים אלה לאורך תקופת זמן ארוכה.

מהן ההשלכות של היתרון הביולוגי ממנו נהנים גברים בכל הנוגע לעריכת דיאטה והגעה למשקל יעד? ובכן התשובה המיידית והברורה היא מתן דגש ניכר לפעילות גופנית. בזכות אותו יתרון ביולוגי גברים אשר ישקיעו מאמץ ומשאבים בניהול סדר יום הכולל פעילות גופנית מאומצת (כמובן לאחר ייעוץ מקצועי ובהתחשב במצבם הבריאותי) יהנו בצורה משמעותית מפירותיה של פעילות זו באמצעות פיתוח מסת שריר מהירה יותר וגדולה יותר ובהתאם יזכו במראה חטוב יותר וירידה מהירה יותר במשקל הגוף ובאחוזי השומן.

צילום:freepik