שיטות להסרת משקפיים בלייזר – המדריך המלא

ניתוחים לתיקון הראייה באמצעות קרני לייזר החלו להתבצע לראשונה בשלהי שנות ה-80 של המאה ה-20, בשנים לאחר מכן, עם הניסיון שנצבר, התקדמות טכנולוגית ופיתוחו של מיכשור לייזר מתקדם, פותחו מספר טכניקות שונות לביצוע ההליך הרפואי המדובר. במאמר זה נסקור כמה מהן.

ראשית נציין כי ביסוד כל הטכניקות הרפואיות בהן נעשה שימוש בביצוע ניתוח לתיקון הראייה בלייזר עומד עיקרון בסיסי אחד- תיקון הראייה מתבצע באמצעות שיוף רקמות קרנית העין כך שתפקודה כעדשה יהיה מיטבי והמטופל יהיה מראייה תקינה ללא צורך במשקפיי ראייה או עדשות מגע.

להלן תיאור והסבר קצר בנוגע לכמה מהטכניקות הנפוצות בשימוש בביצוע ניתוח להסרת משקפיים בלייזר.

שיטת LASIK

טכניקת טיפול ותיקה הנמצאת בשימוש כבר למעלה מ-20 שנים. במהלך ניתוח המתבצע בשיטה זו, הרופא המנתח מייצר באמצעות סכין מעין מתלה ברקמת העין המאפשר להפעיל את מכשיר הלייזר באופן מדויק על השכבה הרלוונטית בקרנית העין. בתום ההליך מושב המתלה למקומו הקודם. לטכניקה זו יש גרסה מתקדמת יותר בה את המתלה יוצרים באמצעות קרן לייזר ולא באמצעות סכין.

טיפול בעין בשיטת LASIK אורך מספר דקות בלבד ואינו אמור להיות מלווה בכאב. בחלק ניכר מן המקרים כעבור מספר דקות בלבד מתוך ההליך הטיפולי מסוגל המטופל לראות ללא משקפיים בצורה תקינה יחסית. משך ההתאוששות לאחר הליך זה הוא מהיר יחסית.

גרסה נוספת ומתקדמת לטכניקת טיפול זו מכונה שיטת iQ ובה נעשה שימוש במכשור לייזר מתקדם וחדשני המאפשר טיפול גם בקרנית דקה. טכניקת טיפול זו נמצאת בשימוש במרפאת iClinic (ממוקמת ברמת החייל, תל אביב).

שיטת PRK

טכניקת טיפול ותיקה גם היא הכוללת הסרת של שכבת האפיתל מן הקרנית באמצעות שימוש בקרן לייזר או באמצעים כירורגיים סטנדרטיים (להב, מברשת וכדומה). לאחר הסרת שכבת האפיתול מתאפשרת הפעלת מכשיר הלייזר לעיצוב הרקמה הרלוונטית בקרנית העין. ביצוע ניתוח להסרת משקפיים בטכניקה זו אורך כ-15 דקות ומשך השיקום וההחלמה לאחריו ארוך יותר מזו של לאחר ניתוח בשיטת LASIK ועשוי להימשך מספר ימים במהלכם נדרש המטופל להשתמש בטיפות לשמירה על היגיינת העין ומניעת זיהומים.

צילום:freepik