עבודות עפר ופיתוח רקע כללי

בניית פרויקטים מתחילה עם עבודות עפר ופיתוח. עבודות אלו מכינות את הקרקע לפעולות הבנייה ומכינות את התשתיות הקרקעיות. נדרשים ידע מקצועי רחב בהנדסה גיאוטכנית על מנת לבצע את העבודות ונדרשת תכנית בנייה סדורה על מנת לבצע את המשימות כמתוכנן. קבלן הביצוע יכול להכין את הקרקע, את תעלות התשתית ואת חיזוקי הקרקע באזור הבנייה לפי הפרמטרים אשר מוצגים בתכנית הבנייה.
 

מה ההבדל בין עבודת עפר לבין עבודת עפר ופיתוח?

קשה לומר שיש הבדל בין שני סוגי העבודות הללו, למעט העובדה שהשימוש במונח "עבודות עפר ופיתוח" מדגיש גם את האלמנט של הקמת התשתיות הנדרשות לפרויקט הבנייה. "עבודות עפר" מתייחס נטו להזזה ולהעברה של כמויות עפר לעבר שטח מסוים או לצורך הכנת שטח לפרויקט בנייה – סלילת כבישים, תשתיות רכבת, הקמת בניין למגורים או מסחר, מבני תעשייה וכו'. המונח "פיתוח" משלב בתוכו את הנושא של חציבה, הקמת תעלות והכנת בורות הנדרשים לתשתיות תקשורת, חשמל, מים, גז וביוב.
 
גם עבודות עפר וגם עבודות פיתוח דורשות ידע מקצועי נרחב, כל אחד בתחומים דומים אך שונים. עבודות עפר דורשות הבנה של הנדסה גיאוטכנית, שינוע חכם של עפר במינימום זמן ושימוש במכונות כבדות להשגת התוצאה הרצויה. עבודות פיתוח דורשות עבודה מדויקת ומוקפדת על פי תכנית הבנייה, על מנת להכין את הקרקע להתקנת תשתית הרבה לפני הנחת אבן הפינה למבנה.
 

מי מבצע עבודות עפר ופיתוח?

פעולות אלו מתבצעות על ידי קבלני עפר ופיתוח. התפקיד שלהם כול לאחריות על כל המכשירים הכבדים הנדרשים למטרה, כולל משאיות, טרקטורים, שופלים, באגרים ועוד, כמו גם על גיוס והעסקת צוות פעיל וקבלני משנה הנדרשים למשימה. הקבלן הוא המביא עמו את אנשי ההנדסה המקצועיים שיפקחו על העבודה .
 

איך לבחור קבלן עבודות עפר ופיתוח?

אם למשל אתם בונים בית פרטי, כחלק מפרויקט הבנייה שלכם תרצו לחפש קבלן עפר לביצוע עבודות בשטח, ואתם עלולים לגלות שזאת משימה מורכבת למדי. שכירת שירותיו של קבלן עפר עם ניסיון בעבודות הקשורות בהכנת הקרקע הם תפקידו של הקבלן הראשי, האדם העומד בראש הפרויקט. הוא מכיר את השלבים הקשורים בתחום, מכיר אנשי מקצוע המקנים בעלי ביקורת חיובית, מבין את הרמות השונות של המחירים ויכול להבין איך, מתי ובאיזה אופן עליו לגייס אנשי מקצוע מתאימים לפעילות. כלומר, אנשים שאינם מקצועיים בתחום, לא צריכים לגייס אנשי מקצוע לפעילות של הובלת עפר.
 
אם אתם מבצעים פרויקט קטן יותר לתוספת בנייה, אך עדיין כולל עבודות עפר, יש אפשרות נוספת לקבלת עזרה – להשתמש בשירותיו של אדריכל שיבנה עבורכם תכנית בנייה. האדריכל גם מכיר את השוק ומבין את הצרכים שלכם, ובחירות שהוא יעשה יכולות להיות יותר מקצועיות ממה שמשתמש ללא היכרות מקצועית יכול לעשות.
 
 
פיתוח ועבודת הכנת הקרקע והתשתיות במקום הם השלבים הראשונים בפרויקטי בנייה. עבודות אלו בוצעות על ידי קבלני עפר ומי שצריך לבחור את הקבלן הוא האדריכל המבצע או קבלן ראשי.
 

עבודות עפר ופיתוח

תחת הכותרת "עבודות עפר ופיתוח" ניתן להזכיר פעולות רבות שבוצעות לצורך פיתוח, חפירה, סלילה, וגם הזזת או פינוי קרקע. בנוסף, כפי שהעירוניות רחבה יותר, עולה גם רבות הפינוי-בנייה והחדרים לצרכי עתידיים מעין הריסת מבנים והכנת הקרקע למטרות אלו. אכן, מוצרי בניין מתאימים זמינים על מנת ליישם אותם. אז, מה נכלל תחת הקטגוריה הזו, ואיזה ציוד ניתן להשתמש בו ובעיקר מהם הקריטריונים המתאימים לבחירתם על ידי הקבלן? הנה כמה טיפים שימושיים.
 

מה נכלל תחת הקטגוריה של עבודות עפר?

התחום של עבודות העפר והפיתוח הוא רחב וכולל חפירה והקמת תשתיות לצרכי בנייה, חשמל ותקשורת. זהו הבסיס לכל התשתיות האחרות וכולל תתי התמחות רבות, כגון כשירת הקרקע לבנייה, עקירת עצים ופינוי עבר, הזזת סלעים ודרך בהתאם לתנאי השטח.
 
ההתמחות הנוספת בגרסא בענף המכיל צורך לחפור מנהרות. בשם הזה לחם ה‐עפר מהווה חלק מהר חשוב שברכישת המקצועיות בעבודות בזום וכמובן שהם חיי הנדסה רבים מאוד.
 
גם הפעילויות של קידוח נחשבות לחלק מפעולות עבודת העפר ועבודות הפיתוח, וזה יכול להיות הפעת כלונסאות שמצריכה חפירה אנכית לתוך הקרקע והגעה לעומק כדי להניח את יסודות הבניין באמצעות עמודי ברזל.
 
ההתמחות הנוספת היא יצירת סוללות עפר להשימוש בניקוי ובידוד אקוסטי של מבנים בזמן הבנייה. בנוסף, זו יכולה לשמש כיישום טכנולוגי של תשתית ספציפית למניעת פגיעה בצינורות, כולל צינורות מים וביוב וכבלי תקשורת.
 
יש צורך מובהק למנוע שקיעת הקרקע בפרויקטים רבים, וכדי להשגת כך יש לבצע עבודות עפר ופיתוח כדי לבצע הידוק דינמי של הקרקע.
 
צמ"ה הם הכלים שהם בשימוש במסגרות של עבודות עפר ופיתוח.
 
הציוד המכני ההנדסי, או צמ"ה, מהווה את הכלים החיוניים לעבודות הפיתוח והעפר. הציוד מכיל כלים כמו שופלים, דחפורים, טרקטורים, מחפרים ומשאיות שמשמשים לפינוי העפר ולביצוע העבודות בצורה יעילה. בעלי המקצוע של העבודות העפר משתמשים בציוד זה בסדר קבוע.
 
מומחה בתחום יודע איך להניב את הכלים הנכונים תחת עבודה שונה, ומסוגל לבצע את החישובים הרלונטיים לכמויות העפר המתפיסות מאותו איזור כמו גם את הסימולציות המתאימות להדרכה באופן מובטח וכן הכיוונתית.
 

קריטריונים לבחירת קבלן עבודות עפר

 
הכללים המשמעותיים ביותר לבחירת קבלן הם מידת הניסיון שלו ורמת המקצועיות שלו. בחינת התאמתם של פרמטרים אלו תבטיח כי העבודה תבוצע בצורה מדויקת ועל פי המועד המוגדר עבור הפרויקט.