כל מה שרציתם לדעת על טיפולי שורש ופחדתם לשאול

עולם טיפול השיניים כולל מגוון רחב של הליכים רפואיים ופרא-רפואיים בדרגות חומרה ומורכבות שונות, החל מהליך פשוט יחסית כגון ניקוי אבנית מן השיניים על ידי שיננית ועד הליך מורכב דוגמת טיפול שורש המתבצע על ידי רופא שיניים. במאמר זה נציג כמה עובדות יסוד לגבי טיפולי שורש, מטרתם והאופן בו הם מתבצעים.

מה הם בעצם טיפולי שורש?

טיפול שורש הוא הליך דנטלי רפואי המתבצע במקרים בהם הבדיקה מעלה (לרוב באמצעות צילום או אמצעי דימות רפואי אחר) כי אחת משיני המטופל נגועה בדלקת עששת וכי העששת עברה כבר את שכבת זגוגית השן ואת שכבת דנטין השן וחדרה למוך השן, השכבה הפנימית במבנה השן. על מנת לטפל במצב הדלקתי שנוצר, פותחים את השן הנגועה, מסלקים את הרקמות הנגועות בעששת במוך השן ובשאר רקמות השן, מנקים ומחטאים את תעלות שורש השן, ממלאים את השם בחומרי מילוי ייעודיים וסוגרים את החור שנוצר בשן באמצעות ביצוע סתימה, בדומה להליך סתימת שן רגיל.

לאיזו מטרה נועדו טיפולי שורש?

טיפול שורש כאמור לעיל נועד להתמודד עם מצב דלקתי בשן אשר נגרם בשל עששת. במרבית המקרים, מאחר ומוך השן כולל תאי עצב, המצב הדלקתי שנוצר מתבטא בכאב עז, ועל כן ברמה המיידית מטרת הטיפול היא לסיים את המצב הדלקתי, למנוע את התפשטותו וכפועל יוצא גם להביא לסיום הכאבים העזים הנלווים לשן נגועה. ברמה מקבילה מטרה נוספת של הטיפול היא למנוע את הצורך בעקירת השן. בהקשר זה יש לציין כי טרום פיתוח ההליך הרפואי המכונה "טיפול שורש" ההליך הרפואי המקובל בקרב רופאי שיניים על מנת להתמודד עם מצב דלקתי במוך השן היה – עקירת השן. במובן זה הבחירה בטיפול שורש נועדה "להציל" את השן מעקירה ולאפשר למטופל לשמור על שיניים הטבעיות זמן נוסף. על כן כדאי לדעת כי במידה וטיפול שורש נכשל והמצב הדלקתי ממשיך להתקיים, לא תיוותר לרופא השיניים ברירה אחרת מלבד ביצוע הליך לעקירת השן באופן מלא.

האם טיפולי שורש כואבים?

במובן הפשטני ביותר ובהתייחס לתיאור המופיע מעלה, טיפולי שורש מראש נועדו לטפל במצב רפואי הכרוך לרוב בכאבים עזים ועל כן באופן טבעי הטיפול עצמו עשוי להיות כרוך בכאב משמעותי למטופל. כדי להתמודד עם אפשרות זו, בדומה לטיפולי שיניים רבים אחרים, נהוג לבצע את טיפול השורש לאחר שימוש בחומרי אלחוש מקומיים (לרוב על ידי הזרקתם לאיזור הרלוונטי). כאשר האלחוש המקומי נעשה בצורה מקומית על ידי גורם מקצועי מיומן ומנוסה, הסיכוי להופעת כאב משמעותי במהלך הטיפול יורד בצורה ניכרת.

מן האמור לעיל יש להחריג מצבים בהם המצב הדלקתי חמור כל כך עד השן איבדה את חיותה ותאי העצב במוך השן אינם פעילים. במקרים מסוג זה ניתן לרוב לבצע את הטיפול גם ללא אלחוש מקומי.

צילום:freepik