טיפולי שיניים- עובדות שכדאי לדעת

בעולם מושלם מיום היולדנו ועד יומנו האחרון בעולם היינו נהנים ממערכת שיניים בריאות, לבנות, ישרות ומעוצבות, וכל זה ללא כאב, או ביקור נדרש במרפאת השיניים. למרבה הצער העולם שאנחנו חיים בו אינו עולם לא מושלם ועל כן רוב רובם של בני האדם (לפחות אלה שהשירות זמין להם) ידרשו במהלך חייהם לערוך ביקור אצל רופא השיניים כדי להתמודד עם בעיה זו או אחרת. מאחר וזה המצב איתו עלינו להתמודד ננסה במאמר זה להוסיף לכורח הבלתי נמנע כמה עובדות ופריטי מידע אשר כלל הנראה לא יהפכו את הביקור אצל רופא השיניים לכיפי ונעים יותר אבל יתכן שלפחות נוכל ללמוד מזה משהו.

לפני שנצלול למידע המרתק עצמו, הערת ביניים משתלמת- טיפולי שיניים ראוי ומומלץ לבצע אצל רופא שיניים מקצועי, מיומן, בעל נסיון וידע ולא פחות חשוב מכך, כזה המעניק למטופלי יחס נעים, קשוב ואדיב. בחירה ברופא שיניים שכזה עשויה להוות את כל ההבדל עבורכם בעת טיפול שיניים נדרש או ביקורת תקופתית. ד"ר אופיר זהבי הוא ללא ספק רופא שיניים המחזיק במעלות אלו.

טיפול מונע

מחלת השיניים הנפוצה ביותר היא עששת, מחלה זיהומית הנגרמת מפעילותם של חיידקים ברקמת השן. פעילותם של חיידקי העששת גורמת להפרשת חומרים הרסניים לרקמת השן, עבודה אשר גורמת להיווצרות אותם "חורים" ידועים לשמצה. 

הטיפול היעיל ביותר נגד עששת הוא הטיפול המונע- שמירה על היגיינת שיניים באמצעות צחצוח השיניים, שימוש בחוט דנטלי ואמצעים דומים, מצמצמת במידה משמעותית את הצטברותם של חומרי מזון לחיידקים בשיניים ומסייעת בניקוי השיניים מהצטברות אבנית וחיידקים. 

טיפול שיננית

אמצעי נוסף במערכה המונעת נגד הופעת עששת יהיה ביקור תקופתי אצל השיננית, אשר תבצע טיפול ניקוי יסודי יותר לשיניים וכך תצמצם גם כן את הסיכוי לחלות בעששת. לרשות השיננית עומדים כלים וטכניקות המאפשרים לבצע ניקוי משמעותי יותר של שכבות אבנית שהצטברו על השיניים, וכן חיטוי של האיזורים בהם עשויה להתפתח עששת. התדירות הרצויה והמומלצת לטיפול שיננית משתנה ממטופל למטופל בהתאם למצב השיניים, אולם בהכללה ניתן לומר שהתדירות המומלצת נעה בין ביצוע טיפול כל 3 חודשים ובין ביצוע טיפול כל חצי שנה.

סתימת חור

בשלב מתקדם יותר של הופעת עששת בשן, עשוי להידרש טיפול המכונה "סתימה". במהלך טיפול סתימה מבצע הרופא המטפל מהלך לניקוי השן מרקמות נגועות בעששת ולאחר מכן הוא מבצע את פעולת שיחזור השן שנפגעה באמצעות מילוי וציפוי בחומרים ייעודיים לצורך זה. חומר המילוי נועד להחליף את רקמת זגוגית השן ודנטין השן אשר נפגעו בשל חיידקי העששת.

טיפול שורש

טיפול שורש נדרש במקרים מצערים בהם העששת נמצאת במצב מתקדם מדי בשביל לקבל מענה באמצעות ביצוע סתימה חיצונית בלבד. במקרים אלו כולל הטיפול ניקוי תוך השן מרקמות מזוהמות וכן ניקוי של תעלות שורש השן.

צילום:freepik